Jellegzetes, érzelemdús, kissé túlfűtött, senkiével össze nem téveszthető mezzoszoprán orgánum. Nincsen olyan zenei stílus, amiben ne jeleskedett volna, vagy ne hagyott volna maradandó nyomot. A táncdal, a pop-rock világában éppúgy otthonosan mozgott, mint a soul, a swing, a dzsessz, vagy dzsessz-rock útvesztőiben.
Erre szokták mondani – ha nem ide születik…
De Cserháti Zsuzsa nagyon is Magyarországra született, a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek pop-rock zenei színterének összes nyűgével, hullámvölgyével. Megélte az eredetileg Kovács Katinak szánt Édes kisfiam című világsláger eufórikus fogadtatását, a Magyar Rádió és Televízió különböző dalversenyeinek (Táncdalfesztivál, Tessék Választani, Made In Hungary, Slágerbarátság) zajos, vagy éppen mérsékelt sikereit. Kezdetekben (1967 - ’68) a Rangers illetve a Thomastic formáció kísérte, a nyolcvanas évek elején elérkezettnek látta az időt saját zenekar alapítására, ez lett az Európa együttes. Első korszakának kiemelkedő sikere a Várkonyi Mátyás és Miklós Tibor által komponált – és előbb a Generál együttes által sikerre vitt – Különös szilveszter opusza, amellyel 1979-ben kiérdemelte a Sopoti Fesztivál első díját.
A mélyrepülés 1981-től vette kezdetét, amikor is a Tánc- és popdalfesztiválon előadott dala érdektelenségbe fulladt; sovány vigasz, hogy a közönség csupán évekkel később ismerte fel a Boldogság és én jelentőségét. Talán az időzítéssel lehetett probléma, hiszen ekkortájt a nosztalgia és a pop terén épp a jampi Hungária valamint a Neoton Família takarította be a korábban elvetett népszerűség magjának meglehetősen bő termését. Utólag nem nehéz megfejteni, vajon mi történik akkor, ha Cserháti Zsuzsa világszínvonalú énekhangja, katartikus előadásmódja netán egy invenciózus szerző alkotásával találkozik…
Annyi bizonyos: az esetben soha nem fordulhatott volna elő, hogy a monopolhelyzetével visszaélő Magyar Hanglemezgyártó Vállalat Pepita márkamenedzsere, dr. Erdős Péter odáig süllyedjen, hogy Magyarország egyik legkiválóbb énekesnőjének háttérvokalista státuszt ajánljon az általa futtatott Neoton Famíliában. Cserháti a nyilvánvalóan megalázó, éppen ezért visszautasított ajánlatot követően az Európa együttessel külföldre, ún. „vendéglátós” zenei munkára szerződik, de jól ismert dalaival, istenadta tehetségével Budapesten, a Moulin Rouge mulatóban is szórakoztatja a nagyérdeműt. Végletekig kimerítő éjszakai „műszakban”, amely családi életére is rányomja bélyegét.
A nyolcvanas évek közepétől egyfelől a megélhetési kényszer, másfelől a megújulás reményében szinte mindent kipróbál (ekkor egy Slágerbarátság dalverseny fődíjjal felcsillanni látszik a remény), Hofi Gézától Gálvölgyi Jánoson keresztül Szakcsi Lakatos Béláig tart a sor. Még a rendszerváltozás sem hozza el számára az őt megillető közönségsikert; média-, illetve élő színpadi szereplései annak ellenére megritkulnak, hogy hangkazetták formájában korábbi, valamint vadonatúj felvételeivel igyekszik visszakapaszkodni a köztudatba.
Tizennégy esztendei méltánytalan mellőzés után az 1996 Cserháti Zsuzsa visszatérésének éve. Horváth Charlie-val még 1984-ben énekelték el a Szálka hal nélkül című televíziós sorozat főcímzenéjét, a Száguldás-Porsche-Szerelem duettjét, amellyel komoly népszerűségre tettek szert. Akkor még egyikük sem gondolta, hogy bő egy évtized múltán közös koncerten szerepelnek majd (Az év koncertje – 1998), miként azt sem, hogy Charlie alkotógárdája gondoskodik majd a hullámvölgyből kikászálódni készülődő zseniális énekesnő felemelkedéséről. A ’96-os Hamu és gyémánt albumot (aranylemez) 2002-ig bezárólag még négy követte, amelyekkel végre kedvenc műfajának, a soul muzsikának hódolhatott, s szerencsére találkozott az igényes zenére fogékony közönség ízlésével. Tegyük hozzá, orgánuma, előadásmódja is „beérett”, ennek alapján akár a nyugati, vagy a tengerentúli mezőnyben is sikerrel vehette volna az akadályokat.
A sors keserű fintora, hogy Cserháti Zsuzsa felfelé ívelő pályája 2003. július 23-án, kevéssel az énekesnő 55 éves születésnapját követően végérvényesen megtörik. 1996-ban az Év Énekesnője címmel, valamint EMeRTon díjjal, 1998-ban a Magyar Köztársaság Érdemrend kiskeresztjével ismerik el munkásságát. 2003-ban Kőbánya posztumusz díszpolgárságot adományoznak neki.
Halála után legsikeresebb felvételeiből dupla válogatáslemezt adtak ki, amely platinalemez lett. Születésének 75., illetve halálának 20. évfordulójának tiszteletére két-két, az E-stúdióban 1990-ben rögzített, időközben elfeledett, majd előkerült felvétellel (vinil középlemezzel, illetve CD-vel) emlékezünk, amelyek Zakar István és Král Gábor szerzeményei magyar, illetve angol nyelven. A Játszd újra el / Play It Agaín, valamint a Várj / Wait című hangzóanyag technikailag feljavított változatban kerül a boltokba, illetve az igényes zene rajongóinak, kedvelőinek a polcára.
Cserháti Zsuzsa emléke ma is számos rajongó szívében él; hisz csak az hal meg, akit elfelejtenek.
Erre szokták mondani – ha nem ide születik…
De Cserháti Zsuzsa nagyon is Magyarországra született, a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek pop-rock zenei színterének összes nyűgével, hullámvölgyével. Megélte az eredetileg Kovács Katinak szánt Édes kisfiam című világsláger eufórikus fogadtatását, a Magyar Rádió és Televízió különböző dalversenyeinek (Táncdalfesztivál, Tessék Választani, Made In Hungary, Slágerbarátság) zajos, vagy éppen mérsékelt sikereit. Kezdetekben (1967 - ’68) a Rangers illetve a Thomastic formáció kísérte, a nyolcvanas évek elején elérkezettnek látta az időt saját zenekar alapítására, ez lett az Európa együttes. Első korszakának kiemelkedő sikere a Várkonyi Mátyás és Miklós Tibor által komponált – és előbb a Generál együttes által sikerre vitt – Különös szilveszter opusza, amellyel 1979-ben kiérdemelte a Sopoti Fesztivál első díját.
A mélyrepülés 1981-től vette kezdetét, amikor is a Tánc- és popdalfesztiválon előadott dala érdektelenségbe fulladt; sovány vigasz, hogy a közönség csupán évekkel később ismerte fel a Boldogság és én jelentőségét. Talán az időzítéssel lehetett probléma, hiszen ekkortájt a nosztalgia és a pop terén épp a jampi Hungária valamint a Neoton Família takarította be a korábban elvetett népszerűség magjának meglehetősen bő termését. Utólag nem nehéz megfejteni, vajon mi történik akkor, ha Cserháti Zsuzsa világszínvonalú énekhangja, katartikus előadásmódja netán egy invenciózus szerző alkotásával találkozik…
Annyi bizonyos: az esetben soha nem fordulhatott volna elő, hogy a monopolhelyzetével visszaélő Magyar Hanglemezgyártó Vállalat Pepita márkamenedzsere, dr. Erdős Péter odáig süllyedjen, hogy Magyarország egyik legkiválóbb énekesnőjének háttérvokalista státuszt ajánljon az általa futtatott Neoton Famíliában. Cserháti a nyilvánvalóan megalázó, éppen ezért visszautasított ajánlatot követően az Európa együttessel külföldre, ún. „vendéglátós” zenei munkára szerződik, de jól ismert dalaival, istenadta tehetségével Budapesten, a Moulin Rouge mulatóban is szórakoztatja a nagyérdeműt. Végletekig kimerítő éjszakai „műszakban”, amely családi életére is rányomja bélyegét.
A nyolcvanas évek közepétől egyfelől a megélhetési kényszer, másfelől a megújulás reményében szinte mindent kipróbál (ekkor egy Slágerbarátság dalverseny fődíjjal felcsillanni látszik a remény), Hofi Gézától Gálvölgyi Jánoson keresztül Szakcsi Lakatos Béláig tart a sor. Még a rendszerváltozás sem hozza el számára az őt megillető közönségsikert; média-, illetve élő színpadi szereplései annak ellenére megritkulnak, hogy hangkazetták formájában korábbi, valamint vadonatúj felvételeivel igyekszik visszakapaszkodni a köztudatba.
Tizennégy esztendei méltánytalan mellőzés után az 1996 Cserháti Zsuzsa visszatérésének éve. Horváth Charlie-val még 1984-ben énekelték el a Szálka hal nélkül című televíziós sorozat főcímzenéjét, a Száguldás-Porsche-Szerelem duettjét, amellyel komoly népszerűségre tettek szert. Akkor még egyikük sem gondolta, hogy bő egy évtized múltán közös koncerten szerepelnek majd (Az év koncertje – 1998), miként azt sem, hogy Charlie alkotógárdája gondoskodik majd a hullámvölgyből kikászálódni készülődő zseniális énekesnő felemelkedéséről. A ’96-os Hamu és gyémánt albumot (aranylemez) 2002-ig bezárólag még négy követte, amelyekkel végre kedvenc műfajának, a soul muzsikának hódolhatott, s szerencsére találkozott az igényes zenére fogékony közönség ízlésével. Tegyük hozzá, orgánuma, előadásmódja is „beérett”, ennek alapján akár a nyugati, vagy a tengerentúli mezőnyben is sikerrel vehette volna az akadályokat.
A sors keserű fintora, hogy Cserháti Zsuzsa felfelé ívelő pályája 2003. július 23-án, kevéssel az énekesnő 55 éves születésnapját követően végérvényesen megtörik. 1996-ban az Év Énekesnője címmel, valamint EMeRTon díjjal, 1998-ban a Magyar Köztársaság Érdemrend kiskeresztjével ismerik el munkásságát. 2003-ban Kőbánya posztumusz díszpolgárságot adományoznak neki.
Halála után legsikeresebb felvételeiből dupla válogatáslemezt adtak ki, amely platinalemez lett. Születésének 75., illetve halálának 20. évfordulójának tiszteletére két-két, az E-stúdióban 1990-ben rögzített, időközben elfeledett, majd előkerült felvétellel (vinil középlemezzel, illetve CD-vel) emlékezünk, amelyek Zakar István és Král Gábor szerzeményei magyar, illetve angol nyelven. A Játszd újra el / Play It Agaín, valamint a Várj / Wait című hangzóanyag technikailag feljavított változatban kerül a boltokba, illetve az igényes zene rajongóinak, kedvelőinek a polcára.
Cserháti Zsuzsa emléke ma is számos rajongó szívében él; hisz csak az hal meg, akit elfelejtenek.
Szállítási díj: 1 790 HUF
Szállítási határidő: 2-4 munkanap
Ingyenes szállítási 12 000 HUF feletti rendelés esetén!
Szállítási határidő: 2-4 munkanap
Ingyenes szállítási 12 000 HUF feletti rendelés esetén!